ΕΠΣ ΠΑΡΑΛΙΑΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ ΗΠΕΙΡΟΥ

Δημοτικές Ενότητες: ΔΕ ΑΜΒΡΑΚΙΚΟΥ,ΔΕ ΑΡΑΧΘΟΥ,ΔΕ ΖΑΛΟΓΓΟΥ,ΔΕ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΗΣ,ΔΕ ΚΟΜΜΕΝΟΥ,ΔΕ ΚΟΜΠΟΤΙΟΥ,ΔΕ ΜΑΡΓΑΡΙΤΙΟΥ,ΔΕ ΠΑΡΑΠΟΤΑΜΟΥ,ΔΕ ΠΑΡΓΑΣ,ΔΕ ΠΕΡΔΙΚΑΣ,ΔΕ ΠΡΕΒΕΖΗΣ,ΔΕ ΣΑΓΙΑΔΑΣ,ΔΕ ΣΥΒΟΤΩΝ,ΔΕ ΦΑΝΑΡΙΟΥ

...
Σχόλια για το ΕΠΣ ΠΑΡΑΛΙΑΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ ΗΠΕΙΡΟΥ

Η περιοχή επέμβασης του ΕΠΣ αφορά έκταση 1223,802 τετρ.χλμ. του παραλιακού μετώπου της Περιφέρειας Ηπείρου που περιλαμβάνει τη Δημοτική Ενότητα (ΔΕ) Σαγιάδας του Δήμου Φιλιατών, τις ΔΕ Ηγουμενίτσης, Συβότων, Πέρδικας, Μαργαριτίου και Παραποτάμου του Δήμου Ηγουμενίτσας, τις ΔΕ Πάργας και Φαναρίου του Δήμου Πάργας, τις ΔΕ Πρεβέζης, και Ζαλόγγου του Δήμου Πρέβεζας, τη ΔΕ Αμβρακικού του Δήμου Αρταίων και τις ΔΕ Αράχθου, Κομμένου και Κομποτίου του Δήμου Ν. Σκουφά.
Δυστυχώς, ο χρόνος και η δημοσιότητα που δόθηκε στη διαδικασία ηλεκτρονικής διαβούλευσης είναι εντελώς αναντίστοιχα της σημασίας του σχεδιασμού. Η σχετική πλατφόρμα άνοιξε, για τον ελάχιστο χρόνο των 5 ημερών, που δεν επιτρέπει ούτε την προσεκτική μελέτη ούτε την επαρκής δημοσιότητα στη διαδικασία ηλεκτρονικής διαβούλευσης.
Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι το “Σενάριο Ήπιας Παρέμβασης” με προτεραιότητα στην ισόρροπη ανάπτυξη, το οποίο διατηρεί τις κατευθύνσεις των εγκεκριμένων ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ ενσωματώνοντας τις κατευθύνσεις από την αναθεώρηση του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου (ΠΧΠ) της Περιφέρειας Ηπείρου ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και προκλήσεις της περιοχής μελέτης.
Επισημαίνουμε επίσης ότι στην περιοχή μελέτης του ΕΠΣ έχουν εγκριθεί:
1. To ΓΠΣ οικισμού Μαργαριτίου (ΦΕΚ 1070/Δ/2005).
2. ΓΠΣ Δήμου (νυν Δ.Ε.) Ηγουμενίτσας (ΦΕΚ 575/ΑΑΠ/2010 και τροποποιήσεις / διορθώσεις).
3. Το ΓΠΣ Δήμου (νυν Δ.Ε.) Φαναρίου (ΦΕΚ 451/ΑΑΠ/2007 και τροποποιήσεις / διορθώσεις / συμπληρώσεις).
4. Το ΓΠΣ Δήμου (νυν Δ.Ε.) Πρέβεζας (ΦΕΚ 465/ΑΑΠ/2009 και τροποποιήσεις διορθώσεις).
5. Το ΣΧΟΟΑΠ Δήμου (νυν Δ.Ε.) Ζαλόγγου (ΦΕΚ 417/ΑΑΠ/2009 και συμπληρώσεις).
Στα ανωτέρω σχέδια, τα οποία αποτελούν και το πρώτο επίπεδο χωρικού σχεδιασμού, καθορίζονται, μεταξύ άλλων, τα νέα όρια των πολεοδομικών ενοτήτων.
Κατά την έννοια των διατάξεων της 107017/28.8.2006 κοινής υπουργικής απόφασης (Β΄1225) για την έγκριση πολεοδομικής μελέτης, πρέπει, καταρχήν, να ακολουθείται η διαδικασία της “Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης” µε τη διενέργεια ΣΜΠΕ. Τούτο διότι η πολεοδομική µελέτη, ως εργαλείο πολεοδομικού σχεδιασμού για τον καθορισμό, μεταξύ άλλων, των οικοδοµήσιµων, κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, των κατάλληλων χρήσεων γης και των σχετικών όρων και περιορισμών δόμησης, συνιστά “σχέδιο ή πρόγραμμα” συνδεόµενο µε την «χωροταξία ή χρήση του εδάφους» για το οποίο πρέπει, κατ’ αρχήν, να ακολουθείται η διαδικασία της “Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίµησης” (ΣΠΕ), µε την εκπόνηση “Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων” (ΣΜΠΕ
Ωστόσο, η µη διενέργεια ΣΜΠΕ, κατά το στάδιο αυτό, µπορεί, λόγω και της ένταξης της μελέτης σε ιεραρχικό πλαίσιο πράξεων ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού (Ρυθμιστικό σχέδιο, ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ), να αναπληρωθεί, εάν οι τελευταίες αυτές πράξεις προέβλεπαν αρκούντως ακριβείς κανόνες χρήσης γης και είχαν αποτελέσει οι ίδιες, καταρχήν, αντικείμενο εκτίμησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεών τους.
Επειδή τα ανωτέρω Γ.Π.Σ. και ΣΧΟΟΑΠ δεν υποβλήθηκαν σε διαδικασία Σ.Π.Ε. απαιτείται οι ρυθμίσεις τους που αφορούν τις προτεινόμενες επεκτάσεις να αποτελέσουν αντικείμενο περιβαλλοντικής εκτίμησης στο πλαίσιο της εκπονούμενης Σ.Μ.Π.Ε του Ε.Π.Σ.
Επίσης θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι, όπως φαίνεται στα διαγράμματα των εναλλακτικών σεναρίων, δεν έχετε συμπεριλάβει στα όμορα εκπονούμενα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια αυτό του Δήμου Σουλίου, το οποίο μάλιστα βρίσκεται και σε ποιο προχωρημένο στάδιο.